Close
MDF Nederland over de switch van fysieke naar online trainingen en workshops

MDF Nederland over de switch van fysieke naar online trainingen en workshops

Een hond die door het beeld springt of cursisten die de training volgen met een baby op schoot. Door het coronavirus is de wereld van trainingen snel veranderd en is online het nieuwe normaal geworden. Niek Bakker, directeur van MDF Nederland en huurder bij HNK Ede, vertelt hoe zijn bedrijf hier creatief mee om is gegaan. ‘Het is een geweldige uitdaging.’

Een online leeromgeving waar deelnemers zich konden voorbereiden op hun training had het bedrijf altijd al. ‘Maar als ik dan tijdens de eerste training vroeg wie er een kijkje had genomen, stak vaak nog niet eens de helft zijn hand op,’ lacht Niek Bakker. Logisch dat hij zich afvroeg hoe hij zijn boodschap online net zo goed over kon gaan brengen als in het echt. De situatie zorgde ervoor dat MDFnl creatief moest gaan innoveren om tegelijkertijd direct te voldoen aan de hoge kwaliteitseis van cursisten. ‘Dat is een geweldig nieuw avontuur. Deelnemers komen namelijk om iets te leren en het meeste uit hun training te halen. Een stuntelende trainer, wazig beeld of slecht geluid horen hier duidelijk niet bij.’

De optimale online trainingservaring
Daarom is hij vooruitstrevend te werk gegaan. ‘Ik heb direct een nieuw team opgericht met interne collega’s met trainingservaring en externe specialisten op het gebied van communicatie, techniek en visualisatie. Samen bedenken we wat er nodig is om deelnemers de optimale online trainingservaring te geven en dat gaan we ontwikkelen. Vervolgens gaan we testen, kijken we per sessie wat werkt en ontwikkelen we het product weer door. Dit proces gaat sneller dan ooit tevoren.’

Alleen een pratend hoofd is saai
Een van de eerste oplossingen die het team bedacht was het ombouwen van een van onze bij HNK gehuurde ruimtes tot een studio waarin de training gegeven wordt. ‘Twee uur kijken naar alleen een pratend hoofd van de trainer is veel te saai. Dan dwalen cursisten af. Daarom zorgen we voor een omgeving waarin de trainer kan bewegen en dingen kan opschrijven, net als in de offline sessies. Een cameraman zorgt ervoor dat de juiste delen in beeld komen en ingezoomd wordt op het moment dat de trainer iets op het bord schrijft. Dit komt het dichtst bij de werkelijkheid en laat ook lichaamstaal zien. Daarom werkt het goed.’

Efficiëntie is essentieel
Cursisten worden geïnformeerd door een video waarin de workshop in een kwartier wordt nagespeeld en de trainer zich voorstelt. ‘Zo weten ze precies wat ze kunnen verwachten en kunnen we gelijk aan de slag. Een efficiënte training van vier uur knippen we op in twee keer twee uur. Tussendoor willen mensen even de hond uitlaten of de kinderen aandacht geven. Dat zijn zaken waar we vroeger, toen cursisten bewust naar een specifieke locatie kwamen, geen rekening mee hoefden te houden.’

Spannend, leuk maar ook tijdrovend noemt hij deze tijd. ‘Ik ben trots op het team dat zich zo snel heeft aangepast aan de situatie zodat wij onze klanten nog steeds de beste kwaliteit trainingen kunnen geven. Ik verwacht dat we in de toekomst nog veel vaker online trainingen en workshops gaan inzetten en die impuls komt zeker door deze periode.’

MDF Nederland is lid van de Management for Development familie, (inter)nationale trainers en adviseurs in het publieke en sociale domein. Sinds 1984 ondersteunen en begeleiden zij mensen in het verbeteren van henzelf, hun team, organisatie of netwerk. De MDFgroep telt ruim 130 medewerkers, verdeeld over elf kantoren in Bangladesh, België, Benin, Ghana, Indonesië, Kenia, Kongo DR, Myanmar, Sri Lanka, Vietnam en ons hoofdkantoor in Ede, Nederland. Lees meer op: https://www.mdfnl.nl/

0 Reacties

Geef een reactie

Uw mailadres zal niet zichtbaar zijn. Verplichte velden zijn aangegeven met een *